שאלות שכל מנהלת צריכה לשאול את עצמה רגע לפני העסקה של מנהל גיוון
מחאות ותנועות חברתיות, הדורשות צדק והכרת העוול שנגרם לאוכלוסיות הגיוון בעבר ובהווה מניעות ארגונים רבים למנות מנהלי/ות גיוון במקומות העבודה. אך פעמים רבות המינוי הוא רק "פלסטר" – פתרון זמני שלא מעניק כלים ומנגנוני עומק לשינוי ההתנהגות של האנשים בארגון ומחוצה לו. ישנן מספר שאלות שכל מנהל/ת צריכים לשאול את עצמם רגע לפני פרסום משרה של "מנהל/ת הגיוון":
1. למה עכשיו? מה הפך את הארגון לבשל למינוי של מנהל/ת הגיוון? האם ההחלטה נובעת מחידוש השורות בהנהלת הארגון? אולי הדירקטוריון/הוועד המנהל הציב את המינוי כיעד לשנה הנוכחית? התשובות לשאלות אלה צריכות להיות ברורות לכם/ן ולמועמדים/ות – חייבת להיות הבנה משותפת של מיקום הארגון ביחס למסע הגיוון שלו.
2. מה הן דרישות התפקיד? אף אחד לא רוצה לגייס לתפקיד כל כך חשוב אדם שאין לו אפילו שבוע ניסיון בתחום, אבל תנאי סף נוקשים ותובעניים לא יתרמו למאמצי הגיוס ועדיף להתמקד בכישורים ויכולות. מנהלי/ות גיוון טובים הם אנשים שיש להם יכולת השפעה והובלת שינוי, יכולת ליישם את האסטרטגיה ולהגדיר מדדים וכן תקשורת בין אישית טובה. בשורה התחתונה: תחפשו יכולות, לא תעודות.
3. איפה התפקיד ממוקם בהיררכיה? האחריות חייבת לבוא עם סמכויות – אין טעם למנות מנהל/ת גיוון אם אין לה/ו חובת דיווח להנהלת הארגון וקשר שוטף עם ההנהלה. מקדו את מובילי/ות הגיוון בסמוך למוקדי הכוח כדי להניע שינוי אמיתי.
4. מהו היקף המשאבים? אי אפשר להפוך את הארגון למגוון ומכיל בין-לילה. ניהול הגיוון דורש מאמצים ומשאבים לא מעטים, לכן לרשותה של מנהל/ת הגיוון צריכים לעמוד תקציבים וצוות ייעודיים. אל תצפו מאדם אחד לנהל קמפיינים שיווקיים, הכשרות עובדים, עיצוב וכתיבת המדיניות, טיפול בתלונות ועוד ועוד.
5. איך נדע שהצלחנו? כדי להגשים את חזון הגיוון תצטרכו להציב יעדים ברורים ומועדים להשגתם. צעדים אלה כוללים הצבת יעדי גיוון ברמת ההון האנושי, בחינת המדיניות הארגונית בהיבט הגיוון, איתור מנגנונים ארגוניים המייצרים אי-שוויון ועוד רבים אחרים.
6. האם יש השפעה על מוצרים/שירותים של הארגון? הנטייה לחשוב על תחומי ההון האנושי בשיח הגיוון בארגון אינה מקרית, אבל חשוב להתמקד גם בסוגים אחרים של פעילות ארגונית: מנהלי/ות גיוון יעזרו לארגון להגיע לפלחי אוכלוסייה מגוונים, ימנעו בשימוש בסטריאוטיפים בחומרים השיווקיים של המוצרים ויעזרו למצוא ספקים ומשקיעים מגוונים.
?Do You Know Why Your Company Needs a Chief Diversity Officer
by Mita Mallick