חמישה מושגים שכדאי להכיר כדי לתרום לקידום השוויון

אם את/ה רוצה לפעול לקידום היחסים השוויוניים והמכבדים במקומות העבודה, עליך להכיר מספר מושגי יסוד וללמוד מה לעשות כשתזה/י אותם בהתנהלות היום-יומית.

פריווילגיה – זכויות או יתרונות הניתנים לאנשים או קבוצות בהתבסס על מאפייני הזהות שלהם/ן: מעמד, שייכות דתית, מגדר, גיל, מוצא ועוד. פריווילגיה מייצרת מצב בו קבוצות או אנשים מסוימים יקבלו הזדמנויות וכלים שהאחרים לא יקבלו בכלל או יתחילו לקבל בשלב מאוחר יותר. כך נוצרים פערים חברתיים שלעתים קשה לצמצם. 

מה לעשות אם את/ה נמצא/ת בעמדת פריווילגיה?

  • תייצרו היכרויות בין עמיתים שיש להם פריווילגיה לאלה שאין להם – ככה תוכלו לייצר הזדמנויות להרחבת הנטוורק של העובדות והעובדים שאין להם את הקשרים הנחוצים כדי להתקדם או לקבל הערכה על העבודה שלהם/ן בארגון.
  • תעזרו לאנשים להישמע ולהיראות – אם זיהיתם/ן רעיון או תוצר שהם פרי עבודתם/ן של העובדות והעובדים שלא מדברים מספיק על תרומתם/ן לארגון, תוודאו שכמה שיותר אנשים ישמעו ויתנו קרדיט לאותו עובד או עובדת שקט/ה.
  • תתחלקו בעבודה הלא נעימה – כדי למנוע מאוכלוסיות לא פריווילגיות לעסוק כל הזמן במשימות שלא מקדמות ומצמיחות אותן, תייצרו לוח תורנויות כדי שכל חברי וחברות הצוות יחלקו ביניהם את המשימות הרוטיניות שווה בשווה.

מיקרו אגרסיה – התנהגויות או מעשים (מודעים ולא) שבסיסן תפיסות סטריאוטיפיות לגבי הזהות הלא פריווילגית של האדם האחר. תחשבו על הפעם האחרונה ששאלתם/ן עמית או עמיתה עם מבטא מאיפה הם, ואחרי שהם סיפרו לכם/ן איפה הם/ן גרים ניסחתם/ן את השאלה מחדש ל:"כן, אבל מאיפה את/ה במקור?".

מה אפשר לעשות?

  • תפתחו מודעות לפריווילגיה של עצמכם/ן – הבנת המעמד שלכם/ן ושל האנשים הסובבים אתכם/ן תסייע לכם/ן להתנהל באחריות.
  • תקשיבו יותר, תדברו פחות – תקשיבו לסיפור שהאדם האחר מספר לכם, תהיו סקרניים/ות ותשאפו להכיר באמת את מי שעומד/ת מולכם/ן. זה יעזור להימנע מקטלוג מהיר של האדם לתגיות הסטריאוטיפים.
  • תתנצלו – בטוח תעשו טעויות בדרך, כך שאם תגידו או תעשו משהו שמרגיש לכם/ן או לסביבה לא נכון, תיקחו על זה אחריות ותתנצלו, אל תנסו להפוך הכל לבדיחה או לאירוע לא משמעותי. תכבדו את התחושות והרגשות של האדם שמולכם/ן.

 

אפליה על רקע מוגבלות – אלה פעולות ותפיסות המופנות כלפי אנשים עם מוגבלות בבסיסן הנחה כי מוגבלות זה משהו שמצריך תיקון. 

  • תכירו את ובמוגבלות סביבכם/ן – אנשים עם מוגבלות מהווים כמעט 15% מהאוכלוסייה העולמית. ככל שנהיה יותר מודעים/ות למצבי המוגבלות השונים כך נוכל להפחית את כמות ועוצמת הסטיגמות והתפיסות השליליות לגבי המוגבלות.
  • ללמוד, ללמוד, ללמוד – ההטיות שלנו מתבססות על התכנים, האנשים, ההתנסויות והידע שצברנו לאורך השנים. תחשפו את עצמכם/ן לתכנים ועשייה שנוצרו על ידי אנשים עם מוגבלות. ותזכרו, האחריות על הלמידה מוטלת עליכם/ן ולא על אנשים עם מוגבלות
  • אל תניחו הנחות לגבי הזהויות של האנשים האחרים – אם את/ה לא בטוח/ה איך לקרוא לאדם עם מוגבלות פשוט תשאל/י אותו או אותה, אנשים שונים מעדיפים צורות פנייה שונות, חשוב לכבד את הצורה בה אדם מעדיף להזדהות.

סקסיזם סמוי – אמונות ותפיסות מיזוגניות המוצגות באור חיובי לכאורה, בדרך כלל אלה אמונות המניחות כי נשים הן חלשות וזקוקות להגנה של הגבר. אמונות אלה באות לידי ביטוי באי מינוי של נשים למשימות הדורשות מאמץ והשקעה רבים.

סקסיזם סמוי מונע מתן משוב בונה מקצועי לנשים על המשימות שביצעו וכך פוגע בתפיסת המקצועית שלהן ובהזדמנויות הקידום. נראה שארגונים שמעצימים, מקבלים או לא מתייחסים לסקסיז הסמוי נוטים לקבל כנורמה התנהגויות פוגעניות המוכוונות כלפי עובדות הארגון, כגון אפליה או הטרדות מיניות. לכן חשוב להעיר ולהוקיע ביטויים של סקסיזם סמוי בארגון.

פער הזדמנויות – תוצר היסטורי ומערכתי של הדרה, אפליה וגזענות. כדי להמחיש את הפער תחשבו על נוער המגיע מאוכלוסיות מוחלשות או מודרות. פעמים רבות הצעירות והצעירים לא יהיו מודעים להזדמנויות, מסלולים ומגוון התעסוקתי והלימודי הקיימים במשק.

אוכלוסיות וקבוצות חברתיות שונות נחשפות למסלולי קריירה שונים, זאת בנוסף לתפיסה עצמית (איזה תפקיד אוכל למלא?) ותפיסה חברתית (מה האחרים חושבים שאני יכול/ה לעשות?). כדי לסייע תוכלו לספר ולהנגיש הזדמנויות תעסוקתיות ששמעתם/ן עליהן בגלל השייכות שלכם/ו לקבוצה פריווילגית והומוגנית. 

 

5 Terms You Should Learn to Become a Better Ally

by Kelsey Alpaio and Rakshitha Arni Ravishankar

לקריאת מאמר המלא