גזענות במקום העבודה

צוות פרויקט פאזל לגיון תעסוקתי

31.10.2021

ביטויים גלויים ועזים של גזענות הולכים ופוחתים עם השנים, אבל תופעות של אפליה והדרה של קבוצות רבות לא נעלמות מן העולם; הן עדיין מוצאות במה בתהליכי הגיוס והמיון למקומות עבודה ולימודים, משפיעות על תהליכי קבלת החלטות, על הדרך בה אנו מסתכלים ומסתכלות על האחר ומכוונות הצעות מדיניות וחוקים שמשמרים אי-שוויון בחברה.

 

במקביל, העולם הגלובלי והרב-תרבותי מצריך מאיתנו להיפגש מדי יום עם תרבויות, דתות ומוצאים שונים, להתנהל ולתקשר עם אנשים שונים מאיתנו. העלות של תקשורת לקויה, היעדר הבנה וחוסר יכולת להגיע להסכמות ושיתופי פעולה עלולה להיות גבוהה במיוחד למרות שמחקרים רבים מוכיחים לנו פעם אחר פעם, כי גיוון במקומות עבודה ובספירות אחרות של החיים הוא הכרחי ותורם ליצירה של תוצרים, מוצרים ורעיונות טובים וחדשניים יותר.

 

עם כך נשאלת השאלה – מה ניתן לעשות? כיצד אפשר ליהנות מהגיוון ולא להפוך אותו למשחקי כוח עם הפרדה מוחלטת בין "אנחנו" ו"הם"?

 

בראש ובראשונה אנו מציעות להכיר את תופעת הגזענות, כי אם לא נדע איך היא נראית לא נוכל לטפל בה ולמנוע את השפעתה על חיינו. גזענות היא תופעה מורכבת, מסועפת ובעלת ביטויים רבים. בעמוד זה תוכלו למצוא הגדרות לסוגים שונים של גזענות, אפליה, סטריאוטיפים, דעות קדומות והטיות, כולל דוגמאות למצבים והתנהגויות שמצריכים בירור והתעמקות.

 

גזענות בעולם התעסוקה בישראל
עולם התעסוקה משתנה ואנחנו עובדים בסביבה גלובאלית, מקומית ורב-תרבותית. בישראל עובדים אנשים מרקעים שונים: יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, יהודים יוצאי אתיופיה, דוברי רוסית, אנגלית, צרפתית ועוד. המגוון קיים עבורנו כעובדים בארגונים או כלקוחות. המפגש הבין-תרבותי איננו קל לעיכול ופעמים רבות יוצר מתח במקום העבודה, אי הבנות, דעות קדומות שמשפיעות על תהליכי קבלת החלטות וטעויות על בסיס חוסר תקשורת ברורה. כל אלו משפיעים באופן ישיר על תפוקות הארגון והצלחתו בקידום מטרותיו.